Bøger jeg har udgivet

DAB – hele Danmarks bus- og lastbilfabrik

DAB – hele Danmarks bus- og lastbilfabrik

Vejl. pris kr. 298,00

Køb bogen ved Forlaget Veterania

I Silkeborg fremstillede Dansk Automobil Byggeri eller blot DAB, busser og lastbiler fra 1912 og helt frem til 2003. Den 20. september udkommer bogen DAB - hele Danmarks bus- og lastbilfabrik, skrevet af journalist og motorhistoriker Jens Jessen, hvis sidste udgivelse var Lastbilerne - vejens arbejdsmænd. Som det antydes i titlen, bliver der lagt vægt på såvel bus- som lastbilproduktionen.

Bogen beskæftiger sig grundigt med de mærker, man byggede på og historien om mærkerne Audi, NAG, Büssing, Leyland og Scania. Der er også interviews med nogle af dem, der arbejdede der og tilmed også én, som endnu husker, hvordan det var at arbejde på DAB under krigen, og hvordan han oplevede sabotagen på DAB i februar 1945. Busserne og lastbilerne, der kom ud fra DAB, havde i alle årene ry for at være rigtig godt skruet sammen, og den dag i dag kører der stadig mange DAB busser. Oprindeligt startede man ud med at lave lastbiler og busser på Audi chassiser, siden byggede man hovedsagelig på NAG, Büssing, Leyland og endelig Scania. Man var på ingen måde kostfornægter på DAB, og derfor blev der blandt andet også bygget på MAN, Krupp, Ford, Chevrolet, Volvo, Bedford, OM, Magirus Deutz, Mercedes og mange andre.

På mange måder var virksomheden et godt bekendtskab for Danmark som helhed og Silkeborg i særdeleshed i form af gode skatteindtægter og sikre arbejdspladser, som ofte gik i arv fra far til søn. Fabrikkens grundlægger, tyskeren Johannes Walther Darr, var en mand, som så mulighederne i stedet for begrænsningerne, og han ledte Dansk Automobil Byggeri frem til at blive en af landets førende på sit område. Men det faktum, at fabrikkens stifter var tysk, skulle skabe visse problemer. Tiden under krigen med arbejde for værnemagten og efterkrigstidens retsopgør fik store konsekvenser for fabrikken og et personligt efterspil for ham selv. Fabrikken voksede støt med en ny ledelse op gennem efterkrigstiden, for til sidst at blive Danmarks største busfabrik, dengang Københavns Sporveje udfasede sporvognene til fordel for busser i perioden fra midten af tresserne og frem til begyndelsen af halvfjerdserne. Fabrikken skiftede ejere flere gange i de sidste år og måtte efter alt for mange økonomiske dræn indgive konkursbegæring, og i 2003 måtte Danmarks sidste bus- og lastbilfabrik uigenkaldeligt lukke.

Bogen er på 166 sider i stort format, og er righoldigt illustreret med fotos, som for de allerflestes vedkommende offentliggøres for første gang. Prisen for bogen er 298 kroner inkl. moms, og den fås i boghandlen eller direkte hos GT Forlag, Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg. Tlf. 8657 7201 eller via hjemmesiden www.gtforlag.dk